Expertisecentrum Passend Onderwijs Salland - EPOS

EPOS is het expertisecentrum binnen het cluster Salland. Orthopedagogen en ambulant begeleiders delen hun expertise met de scholen. Op verschillende manieren wordt zo gewerkt aan het bieden van ondersteuning aan de scholen voor het omgaan met leerlingen die een specifieke ondersteuning nodig hebben.

Voor ieder kind in Salland thuisnabij passend onderwijs!

Deze zin vormt het uitgangspunt van de missie van het Expertisecentrum Passend Onderwijs Salland. Samen met de leerkrachten, intern begeleiders, directeuren, bestuurders en andere professionals wordt er gewerkt aan deze centrale opdracht. Dit gebeurt in goed overleg met ouders. Het is ons doel om een ondersteuningsstructuur in te richten waarbij iedere leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft om een ononderbroken ontwikkelingsproces te kunnen doorlopen.  

Onze missie

EPOS ondersteunt scholen

EPOS helpt de scholen in Salland bij het ondersteunen van leerlingen die iets extra's nodig hebben in hun ontwikkeling op school. Dat doet EPOS op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het geven van advies, door leerlingen te begeleiden, door onderzoeken of observaties. Contact met ouders gaat altijd via de school, bijvoorbeeld bij de consultaties of bij gesprekken met de ambulant begeleider.

Thuisnabij

Het uiteindelijke doel is het bieden van onderwijs en ondersteuning aan leerlingen, waar mogelijk in de reguliere basisscholen in Salland. Toch komt het voor dat de mogelijkheden op een reguliere school niet voldoende ondersteuning bieden aan leerlingen die een speciale onderwijs- en/of ondersteuningsbehoefte hebben. Voor deze leerlingen zijn binnen het Cluster Salland ook mogelijkheden binnen het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) of het Speciaal Onderwijs (SO). Voor een enkele leerling wordt buiten de Sallandse deelregio een passende plek gevonden. 

Passend

Binnen de besturen en de bijbehorende scholen staan de leerlingen en de verschillen tussen de leerlingen centraal. De onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling vormen het startpunt voor het handelen van de leerkrachten binnen het adaptieve onderwijs. Door handelingsgericht te werken worden de behoeften van de leerling en het handelen van de leerkrachten en andere professionals op elkaar afgestemd.